Anbefaler tre typer kosthold for god helse:

hvilket kosthold gir lavest risiko for hjertesykdom, fedme, type
2-diabetes, en rekke typer kreft, og psykiske helseproblemer.

Hvert
femte år oppdaterer amerikanske helsemyndigheter sine retningslinjer for
kosthold Dietary Guidelines Advisory Committee, bestående av anerkjente
eksperter på kosthold og helse, står bak rådene.

Nå er en
ny rapport klar fra DGAC. Denne gang har
komiteen blant annet sett på hvilket kosthold som gir lavere risiko for
hjertesykdom, fedme, type 2-diabetes, en rekke typer kreft, og psykiske
helseproblemer.

Middelhavsdiett

De
analyserte et stort antall studier, og resultatet var følgende:

Det
beste kostholdet for en god helse har mye grønnsaker, fullkorn, frukt,
melkeprodukter med lite eller ingen fett, sjømat, belgfrukter, nøtter og et
moderat inntak av alkohol, blant voksne. Samtidig har det mindre rødt og
prossessert kjøtt, sukkersøtet mat og drikke, og raffinert korn, står det i
rapportens første del.

Et slikt
kosthold kan oppnås ved mange ulike typer kostholdsmønstre, men tre typer
kosthold trekkes spesielt frem av DGAC: Sunn middelhavskosthold, sunn USA-mat
og sunt vegetarkosthold.

Disse
kostholdsmønstrene fremheves også som bærekraftige for miljøet.


Selv om
de ulike typer kostholdsmønstrene har mange likhetstrekk, er det også
forskjeller mellom dem. Her er litt mer info om hver av dem:

Sunn middelhavskost:
Basert på et høyt inntak av vegetabilske,
friske råvarer, hovedsakelig bladgrønnsaker, rotfrukter, friske frukter og bær,
friske urter og nøtter. Mindre porsjoner av kjøtt, fisk, egg og ost serveres
til måltidene. Kaldpresset olje fra oliven er den viktigste fettkilden, og
alkoholinntaket er moderat. Brød eller pasta serveres ofte til måltidene

Sunn
USA-mat:
Basis fra amerikansk mat, men uten så mye mettet fett, rødt kjøtt,
tilsatt sukker eller raffinerte karbohydrater – og med et høyere innhold
av fiber og næring. En middagstallerken kan typisk bestå av ovnstekt kylling,
søtpotet og salat, toppet med valnøtter. Til å drikke, kan man ha melk med lite
fett, eller et annet melkeprodukt. Dessert kan være jordbær eller ananas.

Sunt
vegetarkosthold:
Inneholder korn og fullkornsprodukter, bønner, linser, erter,
soyaprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer. Dersom meieriprodukter
er en del av kostholdet, vil halvfete eller magre varianter av melk, ost og
andre meieriprodukter gi et lavere inntak av mettet fett sammenliknet med
helfete varianter